Kvantitativa studier

Ingen undersökning börjar från noll

Från klassrumsenkäter till digitala undersökningar och registerstudier. Vi har arbetat med kvantitativa metoder sedan 1991 och byggt upp en databas med över 30 års kunskap om unga.

pexels-matthardy-2179205

Kvantitativa metoder

Få en objektiv bild av hur unga tänker och agerar

Kvantitativa metoder gör det möjligt att förstå hur utbredda attityder, beteenden och åsikter är. Vi identifierar mönster, analyserar skillnader och skapar en helhetsbild som bygger på tillförlitliga data.

Oavsett om ni vill analysera befintlig data eller genomföra en ny undersökning hjälper vi er att hitta rätt upplägg.

Våra kvantitativa metoder:

Analys i vår befintliga data

Sedan 1991 har vi byggt upp en omfattande databas med miljontals datapunkter om unga. Frågorna är formulerade med framtiden i åtanke för att kunna återanvändas och följa förändringar över tid. Det gör det möjligt att analysera långsiktiga trender, jämföra generationer och samtidigt hålla nere kostnaderna eftersom datan redan finns tillgänglig.

Nyinsamlad kvantitativ data

Vi är experter på att ta fram och genomföra kvantitativa undersökningar som är anpassade för unga. Vår erfarenhet gör att vi vet hur man ställer rätt frågor till rätt målgrupp. Genom att ofta kombinera med kvalitativa metoder kan vi dessutom analysera resultaten med en djupare förståelse.

Analys av er egen data

Har ni redan samlat in data men behöver hjälp att tolka den? Vi hjälper till att analysera och visualisera era resultat, sätta dem i kontext och dra relevanta slutsatser. Tack vare vår expertis om unga och vårt jämförelsematerial kan vi ge er en djupare förståelse och hjälpa er att omvandla siffror till insikter som går att agera på.

Stora UB Studie 2

Insamlingsmetoder

Så tar vi reda på vad unga verkligen tycker

Vi använder flera olika insamlingsmetoder för att få en rättvis och nyanserad bild av unga. I våra större studier arbetar vi både med slumpmässiga postala urval baserade på SPAR och slumpmässiga urval i digitala register över ungdomsverige. Genom dessa rekryterar vi också till vår egen panel som används för andra studier. Vi kompletterar med skolstudier, fokusgrupper och djupintervjuer för att fånga sammanhang och attityder på djupet.

I vår största studie, Ungdomsbarometern, använder vi ett representativt urval av unga mellan 15 och 24 år. Resultaten viktas utifrån kön, ålder, region och sysselsättning för att spegla Ungdomssverige på ett tillförlitligt sätt.

UB-panel

UB-panlen

Snabba svar från unga i hela landet

Genom vår egen panel, UB-panelen, har vi löpande tillgång till ungas perspektiv. Panelen består idag av en stor och mångsidig grupp unga mellan 15-29 år som snabbt kan tycka till om dagsaktuella frågor via primärt digitala enkäter, fokusgrupper och intervjuer. 

För särskilt omfattande undersökningar använder vi även externa register och paneler via våra samarbetspartners för att säkerställa både bredd och fördjupning.

Vill du veta mer om våra kvantitativa metoder?

Hör av dig till oss så kikar vi på hur vårt team av experter kan hjälpa till.