Återkommande studier

Bekanta dig med Sveriges 7-14-åringar i Lilla UB

Generation Alpha, födda 2010 och senare, utgör nästan en och en halv miljon individer i Sverige enligt SCB. Detta gör dem till landets största generation.

Sveriges nästa ungdomsgeneration har redan fått namnet Alpha – men vad kan vi egentligen säga om dem? 

7-14-åringar är mitt uppe i en otroligt formbar period i livet, precis när attityder och vanor börjar få fäste. För att förstå hur beteenden som kost- och rörelsevanor, användning av sociala medier och konsumtionsmönster förändras och formas, eller hur intresset för ämnen som ekonomi och teknik etableras, riktar vi i Lilla UB vårt fokus till Sveriges barn, tweens och yngre tonåringar.

Lilla Ungdomsbarometern bygger på en enkätstudie med över 1500 barn och unga i åldrarna 7-14, kompletterat med djupintervjuer, gruppintervjuer och observationer. Få en gedigen introduktion till dagens 7-14-åringar, guidad av Ungdomsbarometerns erfarenhet och expertis!

Så tar du del av Lilla UB:

Rapport

Vår generella Lilla UB-rapport ger dig en guidad tur i 7-14-åringars livsvärld. Vad gör dem glada, vad hittar de på efter skolan, vilka appar använder de och vad är egentligen drömjobbet? Vi reder ut det viktigaste du behöver veta om den kommande ungdomsgenerationen! 

Temamoduler

Få fördjupad kunskap inom det område som intresserar dig mest 

  • Livsstil och hälsa 
  • Matintresse och kostvanor 
  • Pengar och konsumtion 
  • Kommunikation, sociala medier och nyhetskonsumtion
  • Framtidssyn, skola och jobb

Föreläsning

Höj kunskapen om den kommande ungdomsgenerationen internt i din organisation med en föreläsning av våra ungdomsexperter. Föredraget kan hållas på en generell nivå eller skräddarsys efter era specifika intressen och behov.

Skräddarsydd analys

Behöver du fördjupa dig i en mer specifik målgrupp bland barn och unga eller komplettera med andra frågeställningar som din organisation vill veta mer om? Hör av dig så hjälper vi dig med målgruppsanalys eller kompletterande datainsamling!

Lilla UB 2025 har sammanställts i en övergripande rapport och fyra temamoduler:

 

Rapporterna i Lilla UB räknas till våra specialrapporter och går därför inte att ladda ner i sin helhet. Samtliga rapporter, inklusive möjligheten att beställa tematiska föredrag och fördjupande analyser finns tillgängligt för köp.

Tre barn sitter på golvet och målar tillsammans. Ovanpå bilden finns texten: "Lilla UB 2025: Lär känna Sveriges 7–14-åringar". Logotypen för Ungdomsbarometern syns i nedre högra hörnet.

Rapport

Lilla UB 2025: En introduktion till Sveriges 7–14-åringar

Tre barn står tillsammans och ler, med armarna om varandra. Till vänster syns ett badmintonracket. Ovanpå bilden står texten: "Lilla UB 2025: Intressen och fritid". Logotypen för Ungdomsbarometern syns i nedre högra hörnet.

Temamodul

Intressen och fritid

En pojke och en flicka sitter vid ett skrivbord hemma. Pojken skriver i ett block med en penna och flickan tittar på honom med ett leende. Framför dem står en laptop. Ovanpå bilden står texten: "Lilla UB 2025: Skola, gymnasieval och jobb". Logotypen för Ungdomsbarometern syns i nedre högra hörnet.

Temamodul

Skola, gymnasieval och jobb

En pojke och en flicka sitter på en bänk på ett nöjesfält. Pojken håller i en stor sockervadd och flickan ler medan hon håller ett gosedjur i knät. Ovanpå bilden står texten: "Lilla UB 2025: Matintresse och matvanor". Logotypen för Ungdomsbarometern syns i nedre högra hörnet.

Temamodul

Matintresse och matvanor

En grupp barn sitter på en bänk utomhus. Ett barn i förgrunden tittar på en mobiltelefon, medan andra barn pratar, dricker saft och använder en surfplatta. Ovanpå bilden står texten: "Lilla UB 2025: Digitalt liv och nyhetskonsumtion". Logotypen för Ungdomsbarometern syns i nedre högra hörnet.

Temamodul

Digitalt liv och nyhetskonsumtion

Vill du få tillgång till allt som Lilla UB har att erbjuda?

Är du intresserad av att köpa en rapport, en modul eller en föreläsning om Generation Alpha? Fyll i dina uppgifter i formuläret så hör någon av våra experter av sig och berättar mer.