Återkommande studier

Ungdomsbarometern är Sveriges största årligen återkommande ungdomsstudie

Sedan 1991 har vi samlat insikter från tiotusentals unga i Sverige mellan 15-24 år

Ungdomsbarometern är Sveriges bredaste ungdomsstudie och undersöker allt från hobbys och medievanor till politiska övertygelser och tankar om framtiden.

Resultaten analyseras och sammanställs i ett flertal rapportområden med insikter om hur dagens unga tänker, tycker och agerar. Frågorna behandlar allt från intressen, kost- och hälsovanor, synen på utbildning och tankar om ett framtida arbetsliv, till engagemang, medievanor och vad som är viktigt i det sociala livet. Insikterna är ett underlag för att förstå hur ungas attityder, erfarenheter och intressen kan komma att påverka samhällsutvecklingen, såväl här och nu som på längre sikt.

Förutom att ge svar på aktuella frågor kan vi analysera data som stäcker sig så långt tillbaka som 1991. Det låter oss studera förändringar i en större kontext och ger oss en unik möjlighet att följa upp trender som har kommit och gått genom åren.

Ungdomsbarometern 2025 har sammanställts i sex olika temarapporter:

Analyser ur data i Ungdomsbarometern

Våra temarapporter tecknar en bred bild av ungas attityder och värderingar inom de olika områdena, men ibland behövs ännu mer fördjupad kunskap. Verklig magi uppstår genom att kombinera de generella insikterna ur dessa med skräddarsydd analys där vi fokuserar på en specifik målgrupp eller fråga ur olika årgångar (allra helst tillsammans med kvalitativa metoder).

Några exempel på hur datan från våra årliga studier används:
  • Vilka är de som funderar på en viss utbildning, men inte väljer den i första hand?
  • Hur uppfattar unga läraryrket och hur har det förändrats över tid?
  • Hur skiljer sig unga i olika delar av landet?
  • Vilka kanaler är bäst för att nå unga gamers?
  • Vilka är det främsta anledningarna att unga slutar med olika idrotter?

Andra rapporter från studien:

Två unga personer står bredvid varandra, en i vit kåpa med gloria och en i t-shirt och svarta jeans. Text på bilden: "Trender 2025 – enligt unga! En trendspaning baserat på 17 000 unga röster". Ungdomsbarometerns logotyp syns i nedre vänstra hörnet.

2024

Trender 2025 – enligt unga!

Vår årliga rapport som sammanfattar ungas egna trendspaningar. Den ger en unik överblick över de idéer, uttryck och fenomen som unga själva tror kommer forma det kommande året.
En ung man bär en ung kvinna på ryggen vid en sjö. Kvinnan skrattar och de ser ut att ha roligt tillsammans. Ovanpå bilden står texten: "Generationsrapporten 2025". Logotypen för Ungdomsbarometern syns i nedre vänstra hörnet.

2025

Generationsrapporten 2025

Vår återkommande rapport som sammanfattar de mest centrala insikterna från Ungdomsbarometern och ger en överblick över hur ungas attityder, värderingar och beteenden förändras över tid.