Livsstil, identitet och hälsa
Vad får unga att känna tillhörighet, mening och framtidstro? Här får du en helhetsbild av hur Gen Z formar sin identitet och vad som påverkar deras livsval och självbild.
Återkommande studier
Ungdomsbarometern är Sveriges bredaste ungdomsstudie och undersöker allt från hobbys och medievanor till politiska övertygelser och tankar om framtiden.
Resultaten analyseras och sammanställs i ett flertal rapportområden med insikter om hur dagens unga tänker, tycker och agerar. Frågorna behandlar allt från intressen, kost- och hälsovanor, synen på utbildning och tankar om ett framtida arbetsliv, till engagemang, medievanor och vad som är viktigt i det sociala livet. Insikterna är ett underlag för att förstå hur ungas attityder, erfarenheter och intressen kan komma att påverka samhällsutvecklingen, såväl här och nu som på längre sikt.
Förutom att ge svar på aktuella frågor kan vi analysera data som stäcker sig så långt tillbaka som 1991. Det låter oss studera förändringar i en större kontext och ger oss en unik möjlighet att följa upp trender som har kommit och gått genom åren.
Vad får unga att känna tillhörighet, mening och framtidstro? Här får du en helhetsbild av hur Gen Z formar sin identitet och vad som påverkar deras livsval och självbild.
Hur ser unga på samhällsutvecklingen, politik och sin egen möjlighet att påverka? I denna rapport får du insikter om värderingar, engagemang och tilliten till demokratin.
Gymnasierapporten ger en fördjupad bild av hur unga tänker inför valet av skola och program. Här får du insikter om vad som väger tyngst i gymnasievalet, vilka faktorer som påverkar besluten och hur information, kommunikation och omvärld spelar in.
Högskolerapporten ger en fördjupad bild av ungas syn på högre studier. Den lyfter varför unga vill studera vidare, vilka utbildningar som lockar, samt hur och var de helst vill plugga.
Rapporten visar hur unga ser på arbetslivet, vad som påverkar deras yrkesval och hur de tänker kring branscher, trygghet, balans, utveckling och karriär.
Få insikter om ungas matvanor, attityder och drivkrafter. Rapporten visar vad som styr valen i butiken och hur unga balanserar smak, pris och hållbarhet.
Hur upptäcker unga nya varumärken? Rapporten visar hur de söker information, vad som engagerar i flödet och hur AI påverkar deras mediebeteende.
Våra temarapporter tecknar en bred bild av ungas attityder och värderingar inom de olika områdena, men ibland behövs ännu mer fördjupad kunskap. Verklig magi uppstår genom att kombinera de generella insikterna ur dessa med skräddarsydd analys där vi fokuserar på en specifik målgrupp eller fråga ur olika årgångar (allra helst tillsammans med kvalitativa metoder).
2025
2025
Vår återkommande rapport som sammanfattar de mest centrala insikterna från Ungdomsbarometern och ger en överblick över hur ungas attityder, värderingar och beteenden förändras över tid.
2025
2025
2025
2025
2024
2024
2024
2024
2024
2023
2023
2023
2023
2023
2023
2023
2022
2022
2022
2022
2021
2021
2021
2021
2020
2020
2020
2019
2019
2019
2019
2019
2019
2018
2018
2018
2018
2017
2017
2017
2017
2017
2007
2005
2005
2005
2004
2004
2004
2002
2001
2001
2000
1999
1999
1999
1999
1999
1998
1998
1998
1998
1998
1998
1998
1997
1997
1997
1997
1997
1997
1997
1996
1996
1996
1996
1996
1994
1994
1994
1994
1994
1993
1993
1993
1993
1992
1992
1992
1992
1991
1991
Är du intresserad av att köpa en rapport, en målgruppsanalys eller ett föredrag? Fyll i dina uppgifter i formuläret för att skicka en förfrågan.
Det är självklart icke-bindande och kostnadsfritt.