Kvalitativa studier

Etnografi och netnografi

Med hjälp av så kallade ”etnosar” kan vi observera beteenden för att få kunskap om hur människor beter sig och resonerar i en viss miljö

Butiksintervjuer

Butiksintervjuer låter oss undersöka och utveckla era produkter och koncept i butiksmiljö, genom att inkludera kunder och medarbetares perspektiv på rätt plats och vid rätt tillfälle. Det gör det möjligt att analysera både medvetna och omedvetna köpprocesser och attityder i samma ögonblick som de är aktiverade.

Öppet hus-etnosar

Det är ofta enklare för personer att sätta ord på sina upplevelser i nuet. Vid mässor och öppet hus kan vi observera och intervjua unga besökare på plats. Vi ser hur de rör sig i miljön, genomför spontana intervjuer eller hittar deltagare på förhand som vi kan följa under hela besöket och följa upp med djupintervjuer.

Hemintervjuer

En erfaren intervjuare från UB kan göra hembesök för att observera och intervjua en person i deras hem. Det passar framförallt bra när syftet är att undersöka användningen av en produkt eller tjänst i hemmet. Det kan även vara ett alternativ om deltagaren har svårt att lämna sitt hem, till exempel på grund av en funktionsvariation.

Användartester

För att utvärdera kommunikation, design och funktion kopplat till en digital tjänst föreslår vi ett användartest. En moderator från UB observerar och samlar information om deltagarens beteende och eventuella svårigheter vid användning av en tjänst och följer upp med en djupintervju.

Digitala analyser

Hur pratar unga med varandra på sociala medier? Vilka uttryck är populära och varför? Hur skiljer sig detta över olika kanaler och medier? Genom textanalyser och sociala medie-analyser kan vi kartlägga ungas vanor och beteenden i digitala kanaler och få en ökad förståelse för deras attityder och beteenden.