Är unga i Norden slösaktiga utan en tanke på morgondagen eller tvärtom ansvarsfulla med ett stort intresse för privatekonomi? Att äldre generationer anklagar yngre för att se lättsamt både på pengar och tillvaron i stort är inget nytt fenomen, utan går enligt vissa ända tillbaka till de gamla grekerna. Huruvida det var rätt då låter vi vara osagt, men hur väl stämmer det egentligen in på Generation Z som ofta beskrivs både som trygghetssökande och oroliga inför framtiden, samtidigt som de växer upp i en kontext där ett köp aldrig är mer än ett knapptryck bort?
För att bidra med kunskap om ungas attityd och beteenden när det kommer till privatekonomi har Ungdomsbarometern, på uppdrag av Klarna, genomfört en studie bland unga i åldrarna 18-25 år i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Resultaten från studien presenteras i rapporten “Unga och privatekonomi” som du hittar här nedan.
Klicka på knappen nedan för att ladda ner rapporten. Ingen registrering krävs.
Ladda ner “Unga & Privatekonomi”