Idag släpper Ungdomsbarometern sin Trendrapport för 2022. Rapporten bygger på en analys av cirka 18.000 unga i åldern 15-24 år som fått besvara frågan vad de tror blir nästa års stora trend. Rejvens fortsatta återkomst, sparande i aktier och krypto, koreansk kultur och mer ”sociala” sociala medier är några av trenderna som syns i rapporten.
– Pandemin har i allra högsta grad påverkat ungas trendspaningar för 2022. De tar tydligt språng utifrån vad pandemin förhindrat, eller drivit på. Unga ser att inget kan tas för givet, därför präglas svaren av en optimism där unga ser fram emot att ha kul, må bra, hänga med kompisar och festa. Vi ser också tydligt att unga vill återta kontrollen över sina liv till exempel genom sitt sparande men också i hur de engagerar sig i olika frågor, säger Jessica Åkerström, ansvarig för Kvalitativa Studier på Ungdomsbarometern.
Några av de stora trenderna 2022 enligt unga i Sverige:
Fest!
Rejven har varit på väg tillbaka ett tag och kan få en återkomst 2022 men överlag är många sugna på fest. Festivaler, klubbar, konserter och livespelningar är vanliga svar på det unga tror att de kommer se mer av 2022. Med uteblivna studentskivor och skolavslutningar och en betydande andel unga som fyllt 18 för länge sen men ännu inte fått gå̊ på̊ krogen så är det både väntat och rimligt att de känner sig sugna på fest.
Koreansk kultur dominerar
Om K-pop för ett par år sedan gläntade på̊ dörren till koreansk populärkultur, så är det kanske Squid game som gör att koreansk populärkultur blir mainstream. Rapporten visar i vilket fall att koreanska språkkurser, filmer och anime är vad unga vill konsumera under 2022.
Mer “sociala” sociala medier
Många unga tror att passivt tidsfördriv på̊ Instagram i allt större utsträckning kommer att ratas för mer häng i gruppchattar och nyttja gruppfunktioner på̊ olika plattformar, multiplayerspel och att t ex göra TikToks i grupp. Unga tror att plattformar som Discord kommer att växa och bli forum för alla möjliga typer av ämnen att samlas kring – inte bara gaming. I linje med detta ser även många unga med förväntan fram emot att det under slutet av 2021 och 2022 lanseras flera stora multiplayerspel, och att plattformar som Netflix och Disney+ lanserat funktioner för att titta tillsammans från olika enheter.
Rationellt individuellt engagemang
Unga vill lägga fokus på initiativ och engagemang som de själva, på ett individuellt plan kan påverka. Förskjutningen från organiserat till individuellt engagemang har varit på gång länge och den blir allt tydligare. Unga vill i sitt miljöengagemang, och andra typer av engagemang och samhällsfrågor, på ett väldigt rationellt sätt lägga sin tid och energi på sådant de själva upplever att sig kunna påverka. Återbruk, second hand, zero waste, mealprepp är begrepp som dyker upp och som alla handlar om vad individen själv kan göra för att ta miljöansvar.
Andra områden där unga tar ställning och vill använda sin individuella makt för att påverka är cancel culture och call-outs, dvs att avfölja och bojkotta företag eller kända personer som de tycker går emot deras personliga värderingar
Mål med sitt sparande
Många i undersökningen pratar om privatekonomi och sparande med stort fokus på aktier, fonder, och krypto. Det utbredda ekonomiintresset späs på av att ekonomi trendar på plattformar som Youtube, Instagram och Tiktok. Vad som sticker ut är att det inte bara är status att spara i sig, utan att på olika sätt investera i tydliga mål för framtiden – oavsett om det är målsättningar som handlar om tidigt ekonomiskt oberoende eller mer konkret fokus på̊ t.ex. bostadsköp.
Klicka på knappen nedan för att ladda ner rapporten.
Trendrapporten 2022Ungdomsbarometern:
Ungdomsbarometern (UB) har sedan 1991 arbetat med att kartlägga attityder och beteendemönster bland svenska ungdomar. Varje år genomför Ungdomsbarometern Sveriges bredaste ungdomsstudie där vi låter tusentals unga i åldern 15-24 år från hela landet berätta om alltifrån intressen och medievanor till tankar om framtiden.
Vad UB kan hjälpa dig med:
• Kvantitativa studier
• Kvalitativa studier
• Rådgivning & Konsultation
• Föreläsningar & Workshop
För frågor och press:
Sofie Jonsson, presskontakt
tel. 073-55 95 971
Sofie@ungdomsbarometern.se
För kommentar:
Jessica Åkerström
tel. 072 070 70 38
jessica@ungdomsbarometern.se
Ulrik Hoffman, VD
tel. 073-527 02 72
ulrik@ungdomsbarometern.se
Är du intresserad av attta del av våra studier?
Kontakta oss!