Trenderna 2025 enligt unga: Från Brainrot och slow tech till AI-terapeuter och religion
Ungdomsbarometerns årliga trendrapport, baserad på svar från över 17 000 unga i åldern 15–24 år, visar på tre huvudteman: teknologi, livsstil och estetik. Trenderna inom dessa teman rör sig i olika riktningar, från att omfamna teknologisk innovation som AI-terapeuter och kreativt skapande med AI, till att söka mening i religion. Några av de mest framträdande trenderna är ”Brainrot”, ”Slow tech” och ”Starboy-estetik”.
– Unga balanserar mellan ytterligheter, att ligga i framkant i det digitala landskapet och en längtan efter balans och mening bortom det uppkopplade. Samtidigt som AI-lösningar blir integrerade i vardagen, välkomnar unga långsammare teknologi som till exempel digitalkameror. Estetiskt gör de ett avståndstagande från clean girl-idealet och omfamnar en friare, stökigare stil där nostalgin för 2010-talet får nytt liv, säger Johanna Göransson, livsstils- och konsumtionsexpert på Ungdomsbarometern.
Brainrot: Meme-kulturen sipprar in i vardagen
En av de starkaste trenderna bland unga är fenomenet “Brainrot”, som beskriver hur meme-kultur och sociala medier påverkar språk och beteende. Uttryck som “What the sigma? ” ”Skibidi toilet” och “Rizz” har blivit en del av dagliga konversationer, och många unga spenderar alltmer tid i det snabbrörliga flödet av digital konsumtion.
Samtidigt rapporterar tre av fyra unga (74%) att de känner sig stressade över sin skärmtid, vilket öppnar för en mottrend: ”digital minimalism” och ”slow tech”. Här söker många unga ett enklare och mer medvetet förhållningssätt till digitala verktyg. Något som speglar en längtan efter att minska den digitala stressen och skapa balans mellan online- och offlinevärlden.
– Det handlar inte om att utesluta tekniken utan om att använda den mer medvetet. Många vill skräddarsy sitt digitala liv för att skapa utrymme för reflektion och mental vila. I sociala medier har tumblr-estetiken som är en mycket långsammare, mindre dopaminframkallande version av TikTok blivit populär” säger Johanna Göransson, livsstils- och konsumtionsexpert på Ungdomsbarometern.
Religionens återkomst och sökandet efter mening
En anna av årets trender är ungas återvändande till religion och andlighet. Undersökningen visar att 1 av 10 unga identifierar sig som religiösa, och fler söker en djupare mening genom tro och gemenskap. “Trenden går från 2024 års ”monkmode”, präglad av introspektion och återhållsamhet, till en mer andlig dimension där tron blir en källa till stöd och samhörighet.
– Vi ser att det finns flera exempel på där unga söker sammanhang utanför den digital världen. Det kan vara att de söker en djupare mening genom tro och gemenskap men vi ser också ser en trend i att unga går med i löpklubbar där de kan kombinera hälsa och gemenskap ” säger Johanna Göransson, livsstils- och konsumtionsexpert på Ungdomsbarometern
Estetiken: Från clean girl till Starboy
Estetiskt sett är unga på väg att göra slut med clean girl-idealet och istället omfamna ett stökigare och mer experimentellt uttryck. Trender som Indie Sleaze och Starboy-estetik fångar denna förändring – den förstnämnda grundar sig i musik- och klubbscenen på det tidiga 2000-talet och präglas av en obrydd attityd där 90-tals grunge möter 80-tals maximalism. Den senare är “bad boy”-versionen av förra årets trend Grisch och har sitt ursprung i The Weeknds musikvideo till låten Starboy. Trenden hämtar inspiration från nattklubbslivet med mörka plagg, neon och en känsla av mystik.
Stora händelser som unga ser fram emot 2025
Rapporten har även undersökt vad unga ser fram emot under 2025. Här är några av de mest nämnda:
• Efterlängtade GTA6
• Filmen A Minecraft Movie
• Säsong två av den sydkoreanska gameshowen Squid Game
• Femte och sista säsongen av Stranger Things
• Stora konserter/spelningar (Billie Eilish, Kent, Oasis)
Ladda ner rapporten:
Se det digitala rapportsläppet i efterhand:
Ungdomsbarometern:
Ungdomsbarometern (UB) har sedan 1991 arbetat med att kartlägga attityder och beteendemönster bland svenska ungdomar. Varje år genomför Ungdomsbarometern Sveriges bredaste ungdomsstudie där vi låter tusentals unga i åldern 15-24 år från hela landet berätta om alltifrån intressen och medievanor till tankar om framtiden.
Vad UB kan hjälpa dig med:
• Kvantitativa studier
• Kvalitativa studier
• Rådgivning & Konsultation
• Föreläsningar & Workshop
För frågor och press:
Sofie Jonsson, presskontakt
tel. 073-55 95 971
sofie@ungdomsbarometern.se
För kommentar:
Johanna Göransson
tel. 076 186 04 04
johanna@ungdomsbarometern.se
Jessica Åkerström
tel. 072 070 70 38
jessica@ungdomsbarometern.se
Är du intresserad av att ta del av våra studier?
Kontakta oss!