Genom våra studier kartlägger vi trender, attityder och beteenden bland unga i Sverige.
Under våren och sommaren genomför vi två egna satsningar: Lilla UB 2025, vår återkommande studie om barn och yngre tonåringar, samt en helt ny studie om samhälle, politik och ungas engagemang inför valet 2026.
Mot en kostnad kan du ta del av rapporter, målgruppsanalyser, föredrag och workshops kopplade till respektive område – insikter som ger dig verktyg att förstå och nå unga i en snabbt föränderlig tid.

LILLA UB ÄR TILLBAKA
– nu gräver vi djupare i nästa ungdomsgeneration, Alpha!
Generation Alpha är här och håller på att forma framtidens normer, beteenden och trender. I fjol tog vi de första stegen mot att förstå dem. Nu är det dags för andra omgången av Lilla UB – vår återkommande studie om barn, tweens och yngre tonåringar (födda 2010 och framåt) som ger en unik inblick i hur Sveriges 7–14-åringar tänker, känner och agerar.
Vad gör de efter skolan? Hur beskriver de sig själva? Står sig gamer i topp, eller har nya identiteter vuxit fram? Vad påverkar deras livsstil, och hur ser de egentligen på framtiden?
Med Lilla UB lär vi inte bara känna Sveriges nästa ungdomsgeneration – vi börjar också kunna följa hur deras värderingar, vanor och intressen formas över tid. Studien riktar sig till dig som behöver förstå barn och unga, oavsett om du jobbar med kommunikation, samhällspåverkan eller konsumentinsikter.
Lilla UB går ut i fält i juni 2025. Är du intresserad av att köpa insikter om 7-14-åringar eller vill vara med och påverka innehållet i studien?
Kontakta Johanna Göransson, Sara Fröhling Lindersköld – eller fyll i vårt kontaktformulär så hör någon av våra experter av sig!

VAR STÅR UNGDOMARNA?
– En ny studie om ungas värderingar, syn på demokrati och engagemang i samhällsutvecklingen
Fler tjejer identifierar sig som soft girls, och killar förväntas betala på första dejten – men gäller de traditionella idealen även inom politiken? Vad tycker unga egentligen om klimatfrågan, jämställdhet, invandring, skatter och bidrag? Hur ser de på demokratin, samhällsutvecklingen och sina möjligheter att påverka?
Med riksdagsvalet 2026 mindre än 18 månader bort kommer vi på Ungdomsbarometern genomföra en ny studie som går på djupet med ungas politiska värderingar och syn på samhället. Med hjälp av enkäter, fokusgrupper och möjligheten att jämföra med data bakåt i tiden, fångar vi upp hur attityder, oro och drivkrafter faktiskt ser ut, och hur det politiska engagemanget förändrats bland Sveriges 15–24 åringar.
Studien riktar sig till dig som planerar kommunikation inför valet eller jobbar med demokrati- och samhällsfrågor, vill förstå och mobilisera unga i specifika sakfrågor, eller som behöver en djupgående bild av hur unga ser på samhället i dag.
Studien går ut i fält i maj 2025. Är du intresserad av att köpa insikter eller vill vara med och påverka innehållet? Kontakta Johanna Göransson så berättar hon mer.