Unga prioriterar pengar och traditionella könsroller framför idealism
I en värld präglad av oro, ekonomisk osäkerhet och sociala förändringar blir trygghet och stabilitet allt viktigare för unga. Privatekonomi och den egna framtiden prioriteras framför bredare samhällsfrågor. Dagens unga omfamnar i högre grad traditionella könsroller i relationer och färre identifierar sig med idealistiska identiteter. Det visar Ungdomsbarometerns Generationsrapport 2025, som är baserad på intervjuer med över 17 000 ungdomar mellan 15 och 24 år.
Ekonomisk osäkerhet och lågkonjunktur präglar unga i Sverige, för första gången på flera år är minskad arbetslöshet en av de samhällsfrågor som unga anser har ökat i betydelse. En av tre anser att det är en av de viktigaste samhällsfrågorna just nu. 44% uppger att deras privatekonomi är en stor källa till oro, en ökning från 37% föregående år. Samtidigt syns ett ökat intresse för att tjäna pengar och bli ekonomiskt framgångsrik. Entreprenörsyrket är det näst mest populära karriärvalet, bara slaget av företagsledare/chef.
”Unga har en stark drivkraft att säkra sin ekonomiska framtid, och vi ser en växande stress kopplad till privatekonomi och jobbutsikter. Detta är drivet av hög ungdomsarbetslöshet och stigande priser men också sociala medier där den konstanta exponeringen för andras framgångssagor och extravaganta livsstil skapar en press att lyckas snabbt,” säger Ulrik Hoffman, vd för Ungdomsbarometern.
Rapporten visar att synen på relationer har blivit mer konservativ. Nio av tio unga instämmer i att ”målet med en relation är att hitta en person att dela resten av sitt liv med”, en ökning med 14 procentenheter sedan 2022. Dessutom har killars vilja att betala för första dejten ökat från 43% till 55% på sju år, och andelen tjejer som vill bli uppfattade som feminina har fördubblats sedan 2014. Samtidigt vill 65% av killarna vara den som friar, en ökning från 52% år 2017. Andelen tjejer som vill att deras partner är den som friar uppgår till 74%.
”Unga visar en längtan efter stabila och långsiktiga relationer, vilket kan ses som en motreaktion på den ökande osäkerheten i samhället. Det traditionella synsättet på könsroller inom dejting blir mer framträdande, där förväntningarna på både män och kvinnor formas av mer konservativa ideal,” säger Jessica Åkerström, analyschef på Ungdomsbarometern.
Resultaten visar på en nedgång för idealismen, där konservativa värderingar tar över i vissa frågor. Även om miljö- och klimatfrågor fortfarande är viktiga, är det färre som ser sitt miljöengagemang som en del av sin identitet. Endast 13% identifierar sig som ”miljövän”, en nedgång från 21% år 2020 och andelen unga som identifierar sig som feminister har sjunkit från 32% till 18% på fyra år.
”Unga är fortfarande engagerade, men vi ser en förflyttning från idealism till en mer skeptisk hållning. Fokus ligger mer på den egna framtiden och mindre på att definiera sig genom politiska identiteter. Parallellt ser vi att många unga söker stabilitet och uttrycker mer traditionella värderingar inom flera områden,” säger Ulrik Hoffman.
Andra resultat från undersökningen:
• Tro på samhällets framtid – 25% av unga ser positivt på samhällets framtid vilket är en ökning jämfört med bottenresultatet året innan. 76% ser ljust på sin egen framtid.
• Färre identifierar sig som öppna och toleranta – Andelen unga som vill uppfattas som “öppen/tolerant” har sjunkit från 43% till 29% på tio år.
• Sociala aktiviteter och sex tappar mark – Intresset för att festa, träffa nya människor och ha sex har minskat stadigt under det senaste decenniet.
• Reslusten är tillbaka – Efter pandemin har intresset för att resa ökat igen, både direkt efter gymnasiet och som livsmål.
Ladda ner rapporten:
Ungdomsbarometern:
Ungdomsbarometern (UB) har sedan 1991 arbetat med att kartlägga attityder och beteendemönster bland svenska ungdomar. Varje år genomför Ungdomsbarometern Sveriges bredaste ungdomsstudie där vi låter tusentals unga i åldern 15-24 år från hela landet berätta om alltifrån intressen och medievanor till tankar om framtiden.
Vad UB kan hjälpa dig med:
• Kvantitativa studier
• Kvalitativa studier
• Rådgivning & Konsultation
• Föreläsningar & Workshop
För frågor och press:
Sofie Jonsson, presskontakt
tel. 073 55 95 971
sofie@ungdomsbarometern.se
För kommentar:
Ulrik Hoffman
tel. 073 527 02 72
ulrik@ungdomsbarometern.se
Jessica Åkerström
tel. 072 070 70 38
jessica@ungdomsbarometern.se
Är du intresserad av att ta del av våra studier?
Kontakta oss!